De 10 plagen van de woningmarkt (II)

Duurzaamheid

In de nieuwsbrief van maart hebben we aandacht besteed aan de gevolgen van klimaatverandering voor de Nederlandse woningmarkt. Die lijken in eerste instantie best mee te vallen. De zeespiegel kan best enkele meters stijgen zonder dat heel Nederland onder water komt te staan. De kosten voor dijkaanleg vallen bovendien nog best mee.

April 30, 2024

Maar toch, het bouwen van woningen in laaggelegen regio’s van dit land wordt een steeds heikelere aangelegenheid. Wateroverlast zal steeds normaler worden. 

Een probleem dat mening huizenbezitter nu al de schrik om het hart doet slaan zijn funderingsproblemen. Wateroverlast en langdurige droogte tasten nu al op grote schaal de kwaliteit en stabiliteit van de fundering aan. Herstel kan een buitengewoon dure aangelegenheid worden voor de individuele woningbezitter. 

Hoe je het ook draait of keert, klimaatverandering en de impact daarvan op de Nederlandse woningmarkt vragen om handelend optreden van de overheid. Er is een wereld te verliezen. 

Overstromingen en wateroverlast

In de vorige nieuwsbrief is al vastgesteld dat overstromingen en andere vormen van wateroverlast goed te managen zijn. Een van de voordelen is, dat slechts een beperkt aantal woningen echt kwetsbaar is. Dat is vooral te danken aan een actief overheidsbeleid. De zeedijken worden tot 2050 stelselmatig versterkt en verhoogd. Dat betekent in concreto dat ondanks klimaatverandering de kans op serieuze overstromingen afneemt. Het kan echter altijd gebeuren en dan kunnen de kosten voor de huiseigenaar torenhoog uitvallen. Voorlopige berekeningen laten zien dat herstel tot wel Euro 1.295,-- per m2 kunnen uitvallen en dat in het ergste geval de totale kosten dan wel tot wel Euro 82.000 per woning kunnen oplopen. 

Gemeentes en waterschappen doen er dus goed aan met bewoners in conclaaf te gaan hoe de gevolgen van overstromingen en langdurige wateroverlast het hoofd te bieden. Ze moeten ook in kaart brengen welke huizen en/of wijken het kwetsbaarst zijn. Verzekeringen kunnen hier ook een belangrijke rol spelen, waardoor de kosten van getroffen huishoudens beperkt blijven. 

De praktijk leert echter dat veel huiseigenaren denken dat hun huidige verzekering de kosten wel zal dekken, maar dat dat dat in de praktijk erg tegenvalt. Een gewaarschuwd man telt voor twee. Er lijkt een rol voor de overheid weggelegd om te voorkomen dat sommige gebieden niet meer te verzekeren zijn. 

Vastgoedhandelaren, verzekeraars en hypotheekverstrekkers

Het is gemakkelijk om met de vinger te wijzen naar de overheid in de brede zin van het woord. Die moeten de problemen, veroorzaakt door klimaatverandering, maar oplossen. Dat is echter te gemakkelijk. Meer partijen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en die ook duidelijk communiceren. Niet alle klimaatschade is op dit moment te verzekeren. Aantasting van de fundering als gevolg van de inklinking van de aarde is daar een voorbeeld van. Dat moet duidelijk worden voor de huiseigenaar.

Er zitten echter meer kanten aan het funderingsprobleem. Als iets niet te verzekeren is, dan moet dat zichtbaar worden in de marktprijzen.  

Dat is nu niet het geval. Pakweg 85% van de huiseigenaren in Nederland is er zich niet van bewust dat er problemen zijn met de fundering en dat die niet te verzekeren zijn. En dus komt dat risico niet of onvoldoende terug in de prijs van de woning.  

Hetzelfde geldt voor overstromingen, Meer dan 60% van de woningeigenaren die last kunnen krijgen van wateroverlast, in welke vorm dan ook, zijn zich daarvan niet bewust. Dat laat zich voor een groot deel verklaren door het ontbreken van relevante, betrouwbare en toegankelijke informatie. Als die informatie al voorhanden is, dan is die vaak alleen voor professionele partijen inzichtelijk.  

Dat betekent dat huiseigenaren pas in een later stadium inzicht krijgen in de potentiële problemen met de fundering en de daaraan verbonden kosten. Snelle en juiste informatie betekent ook dat kopers het klimaatrisico in het biedingsproces kunnen meenemen. Een troost voor de huidige getroffen huiseigenaren is, dat de overwaarde van het gemiddelde huis zo groot is dat een daling van de waarde door potentiële klimaatschade gemakkelijk gedragen kan worden. 

Beleid van aanpassing

In het algemeen geldt dat op dit moment aanpassing aan klimaatverandering beperkt blijft tot de bescherming van de gebouwde omgeving tegen overstromingen. Er is echter amper beleid voor wateroverlast door regen, hittestress of langdurige droogte. Er worden al wel richtlijnen ontwikkeld, zoals het rapport Maatlat groene klimaatadaptieve gebouwde omgeving of het rapport Ruimtelijk afwegingskader klimaatadaptieve gebouwde omgeving. Maar de richtlijnen zijn nog niet standaard voor heel Nederland. De kosten voor klimaatadaptief bouwen zijn nog niet bekend. Anekdotisch bewijs geeft aan dat de kosten kunnen oplopen tot pakweg 3% van een gemiddelde woningprijs. 

Meer in het algemeen geldt ook, dat private inspanningen heel nuttig zijn als het gaat om huizen aan te passen aan klimaatverandering. Investeren om overstromingsschade te beperken betaalt zich uit. De potentiële schade kan zomaar met 50% afnemen. Het is echter ook duidelijk dat de bewoner eerst moet weten wat hij van de overheid kan verwachten, maar ook duidelijker is wat hij zelf kan doen. Kortom, er is nog een wereld te winnen als de communicatie tussen overheid en burger verbetert! 

Bron: Meerdere auteurs, Climate change and the Dutch housing market: insights and policy guidance based on a comprehensive literature review. February 2024

Is het schrappen van de renteaftrek de bekende druppel?

Denken in oplossingen, niet langer in problemen (I)

Kansen in vastgoed in 2024 en verder

Er gloort licht aan het einde van de tunnel voor de woningbelegger

Wat kost u de regulering van het middenhuursegment? (II)

Wat kost u de regulering van het middenhuursegment? (1)

De 10 plagen van de woningmarkt (II)

De tien plagen van de woningmarkt

Demografie en klimaat gaan de toekomst van de woningbouw bepalen

Duurzaamheid is goed voor het rendement

Is het schrappen van de renteaftrek de bekende druppel?

Denken in oplossingen, niet langer in problemen (I)

Kansen in vastgoed in 2024 en verder

Er gloort licht aan het einde van de tunnel voor de woningbelegger

Wat kost u de regulering van het middenhuursegment? (II)

Wat kost u de regulering van het middenhuursegment? (1)

De 10 plagen van de woningmarkt (II)

De tien plagen van de woningmarkt

Demografie en klimaat gaan de toekomst van de woningbouw bepalen

Duurzaamheid is goed voor het rendement